Sungguh murni keperibadian Rasulullah s.a.w.

1 jam 30 minit aku memandu dari Jerteh, Terengganu ke KK, Kelantan. Ada kerja sikit di sana…sampai di rumah dah jam 9.30 malam.

“Fuh! penat juga memandu ni. Nasib baik waktu malam. Angin sejuk. Tenang je suasana”.
Sepanjang perjalanan, kubuka siaran ‘Hindi Power’ … dengar lagu hindi. Lagu baru & lagu lama berselang-seli. Terhibur juga hati mendengarnya. Bukan main petah si DJ tu berceloteh. Lengkap dengan ‘translate’ lagu sekali, hindi ke melayu.

Sampai je di rumah, terus kubuka peti sejuk. Minum. Kemudian…mcm biasa, buat sedikit persiapan untuk esok hari. Perancangan kerja.

“Apa nak buat sepanjang hari esok? Soalan ni dah jadi soalan rutin bagi aku di malam hari. Apa saja terlintas di fikiran, aku catat je di buku catatan ‘Senarai Kerja Esok’. Buat tak buat..sempat tak sempat, lain kira.

Sebelum tidur sempat kucapai majalah Sinar Rohani. Ku baca satu artikel, “Bersifat Tawaddhu’: Contohilah Rasulullah s.a.w.” oleh Drs. Wan Aminurrashid.

Aku tertarik dengan dua petikannya:

Petikan pertama

Pernah pada suatu ketika sesudah baginda berkuasa dan memerintah seluruh tanah Arab, datanglah seorang lelaki mengadap baginda. Lelaki tersebut datang dalam keadaan sangat takut, gementar dan tunduk mendapatkan Rasulullah bagaikan mengadap sultan atau raja sesebuah negeri. Melihatkan keadaan demikian lantas baginda berkata kepada lelaki tersebut:

“Hai biasa sajalah anda, permudahkanlah halmu kerana sesungguhnya aku ini bukan raja. Aku hanya anak seorang perempuan Quraisy yang merupakan bangsa yang makan daging panggang…”

Petikan kedua

Pernah juga satu ketika sewaktu pulang dari pasar, Abu Hurairah meminta untuk membawa pulang seluar yang baru dibeli oleh Rasulullah s.a.w kerana menurut Abu Hurairah sebagai Rasulullah dan pemimpin umat Islam adalah tidak manis dipandang sekiranya baginda membawa sendiri seluar tersebut di tengah-tengah orang ramai di pasar. Tapi apa kata Rasulullah s.a.w.

Rasulullah s.a.w berkata, “Biarlah aku membawa sendiri sebab orang yang memiliki barang adalah lebih berhak membawanya…”.

Sungguh murni keperibadian Rasulullah s.a.w.

Sambil menaiki tangga (mau tidur), terlintas juga aku pada Lao Tze (ahli falsafah China).

Lao Tze pernah berkata:

“Alasan mengapa sungai dan laut menerima ratusan aliran sungai di pergunungan adalah kerana ia tetap meletakkan kedudukan mereka di bawah. Maka dari itu mereka mampu menguasai semua sungai dari pergunungan. Demikian juga orang yang bijak, yang ingin mengatasi orang lain, harus menempatkan diri mereka di bawah. Mereka yang ingin berada di hadapan, harus menempatkan diri mereka di belakang. Dengan demikian, walaupun kedudukannya lebih tinggi, orang lain tidak berasa keberatan”.

Arghhhhhhhhhhhhh ngantukkk zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

3 Responses to Sungguh murni keperibadian Rasulullah s.a.w.

  1. eida says:

    A’kum…
    emm…. tak pernah lagi eida kat 2 buah negeri tu…🙂

  2. eida says:

    tertinggal ” sampai kat 2…..”🙂

  3. rashid says:

    salam..hiiii rugi sebab 2 buah negeri itu antara yg terbaik dari yg baik. Segi manusianya, budaya kemelayuannya, sopan santunnya, ‘berjurusnya’, bla bla bla… (puji negeri ler sikit) hee hee

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: