Cara nak bikin seronok bila bekerja & tingkatkan harga diri

Jam 8.30 pagi – 12.30 tgh (sabtu 19 apr). Aku hadiri kursus peningkatan profesionalisme. Seronok gak sebab penceramah orang lama. Dah nak pencen. Pensyarah IPG KB. (aku panggil tn hj) Aku tertarik ngan ceramahnya berkenaan “keseronokan di tempat kerja – cara utk meningkatkan harga diri”.

Gaya penyampaiannya yg bersahaja ngan selitan pengalaman tu sungguh menarik. Org lama katakan. Nah berikut apa yg sempat aku catatkan. Kita kongsi sama-sama.

kata tn hj, ramai antara kita tak rasa bersyukur ngan kerja tetap kita. Kita sepatutnya syukur ngan nikmat Allah s.w.t. Kita sepatutnya bersyukur ngan nikmat yg ada pd diri kita. Ngan apa yg kita ada. Ngan kerja yg kita dpt.

Tn hj telah bagi 12 cara tingkatkan harga diri.

1. Bina keyakinan diri
Tn. Hj kata orang yakin diri ada 3 iaitu ABC (A – adab, B – bantu, C-ceria)
Kita mesti beradab dlm apa saja…jumpa orang, tgh makan, cara berpakaian, cara berjalan, cara bercakap….bla bla bla…

kita juga hendaklah ringan tulang, suka membantu, ada ilmu suka berkongsi, ada duit lebih sedekah. Org yakin diri ni dia sentiasa ceria. ceria bila buat sesuatu kerja. Ngan sapa-sapa. Ceria bila bantu org lain.

2. Dampingi diri orang lain, orang lain akan dampingi kita pula.
kita mesti dampingi orang jika mahu org lain dampingi kita pula. Kita tak boleh sendiri-sendiri hidupni. Kita perlukan kerjasama org lain. perlu bantuan org lain.

3. Elakkan diri drp. kesempurnaan
Ingat pesan ni
“lupakan keburukan org pd kita sebaliknya kita ingat kebaikan org pd kita”
“Kita sentiasa ingat perkara buruk yg kita buat pd org lain & Kita lupa kebaikan yg kita buat pd orang lain”
– Jika kesempurnaan dititikberatkan, kita mungkin kecewa bila gagal capainya

4. Jaga perawakan diri
Jgn perlihatkan diri yg kusut ketika berdepan ngan masalah tapi sebaiknya mengemaskan diri supaya perasaan tak terus menekan diri.

5. Dapatkan kerehatan
Rehatkan minda dan fizikal. Kawal pernafasan ngan bacaan ayat suci al-Quran. Jgn lupa sembahyang sunat…

6. Hormati diri
Cuba anda senaraikan 50 ciri ttg diri anda yg positif?
Jika anda tak dpt senaraikan semuanya, fikir seseorang yg pernah beri pdgn ttg diri anda. senaraikan dan nilaikan.

7. Utamakan diri
lakukan sesuatu yg boleh mengembirakan diri . Setiap hari. Segi kerja, buat kerja ngan ikhlas, bersungguh-sungguh. bla..bla..

Jwb soalan di bwh ni
i. bagaimana anda sayangi diri anda?
ii. bagaimana anda berterima kasih pd diri anda sendiri?
iii. apakah hadiah yg pernah anda berikan pd diri anda sendiri?

8. Cabar potensi diri
kita perlu lakukan sesuatu yg belum pernah kita lakukan tapi mencabar dan menyeronokkan (buat yg baik jer)

9. Cari keistimewaan kita
Apabila kita tertekan / hadapi masalah, kadang-kala kita secara spontan dpt ilham utk menyelesaikannya. Ini sebenarnya keistimewaan yg ada pd kita tanpa kita sedari. Perkukuhkannya.

10. Jadikan seorang yg optimis

Ingatlah “tiada sesuatu keadaan yg tak boleh berubah kecuali apa yg dah ditentukan oleh pencipta”
Kita selalu silap kerana “kita bersungguh ngan perkara yang sudah tentu tapi tak bersungguh ngan perkara yg belum tentu”. fikir-fikirkanlah.

11. Hindari sikap prasangka
hidupni, jgn terlalu sensitif. Berbaik sangkalah selalu. kalau ditegur (kena marahke, kena herdikke apa-apa je yg buat kita rasa tersentuh), anggaplah ia nasihat yg baik (kalau takpun buat dakje)

12. Bertindak sejajar ngan nilai

Kadang-kala konflik nilai boleh berlaku. Terokai diri. Cuba prihatin ngan nilai tersebut.

P/s – Kesimpulannya, kita hdklah buat sesuatu yg menyeronokkan kita. Bila buat kerja, kita mesti seronok. Bila berbicara kita mesti seronok. Blaa..bla.. (byk sangatler)

Ngan kata lain, kita mesti seronok baik di tempat kerja, rumah, luar rumah, ngan kawan-kawan, ngan sapa-sapa, dimana-mana jer…(seronok yg baik jer tau)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: