Stress boleh jejaskan kesihatan – Dr. Aziz Kechil, Pakar Neurofisiologi

SETIAP orang daripada kita terdedah kepada stres, tidak kira sama ada ketua pegawai eksekutif yang sibuk atau ibu yang duduk di rumah atau hinggalah ke anak yang berusia tujuh tahun.
Stres boleh didefinisikan sebagai tindak balas terhadap sebarang rangsangan atau cabaran yang mengganggu fungsi normal dan mengganggu kesihatan mental atau fizikal.

Adakah anda percaya bahawa antara 70 peratus dan 80 peratus daripada semua kunjungan ke doktor adalah untuk gangguan yang berkait dengan stres?
Stres kronik menjejaskan sistem imun secara terus dan, jika tidak ditangani secara berkesan, boleh menjejaskan kesihatan dengan serius.

Menurut Dr. David Posen dalam kertas kerjanya yang diterbitkan dalam The Canadian Journal of Continuing Medical Education (April 1995), punca-punca stres adalah pelbagai tetapi boleh diklasifikasikan kepada dua kumpulan yang besar: luaran dan dalaman.
Punca stres luaran termasuklah penyakit-penyakit di kalangan saudara-mara atau rakan-rakan baik, kematian atau tidak bekerja.
Walaupun pengalaman positif seperti perkahwinan baru, kenaikan pangkat, atau keuntungan dari segi kewangan – boleh menjadi kejadian yang menggalakkan stres.

Walau bagaimanapun, kebanyakan stres yang kita hadapi adalah terhasil dalam diri sendiri (dalaman) contohnya konflik emosi.
Kita mencipta kebanyakan daripada kekecewaan kita, menunjukkan bahawa ia disebabkan oleh diri sendiri, kita boleh berbuat sesuatu mengenainya.

Ini memberi kita langkah pilihan dan kawalan yang kita tidak selalu memilikinya apabila tenaga dari luar bertindak pada kita.
Stres boleh disebabkan tindak balas alahan, diet yang teruk, kekurangan pemakanan dan penyalahgunaan bahan.
Penyakit Ketidakseimbangan dalaman ini adalah faktor penyumbang yang utama terhadap stres. Ia membantu untuk menetapkan kitaran yang mana punca stres menyebabkan ketidakseimbangan biokimia dalam tubuh.

Sebaliknya ini menghabiskan sistem imun, menyebabkan penyakit, yang mewujudkan lebih stres untuk individu yang berkenaan. Kemudian ‘lingkaran ganas’ berterusan.
Tubuh bertindak balas terhadap stres dengan menimbulkan tindak balas fight or flight. Ini mengakibatkan perembesan hormon stres yang meningkat, adrenalin dan steroid seperti kortisol. Hormon-hormon ini boleh mengeluarkan banyak tindak balas fisiologi yang berikut.

Apabila otot kerangka mula mengecut, metabolisme meningkat, tekanan darah, kadar jantung dan kadar pernafasan meningkat, sistem pencernaan mula terhenti, anak mata mula mengembang, desakan rasa ingin membuang air kecil dan membuang air besar meningkat dan arteri ke lengan dan kaki mencerut.

Kesemua tindak balas ini membantu menyediakan tubuh untuk menentang atau untuk lari daripada bahaya. Ini adalah penting untuk orang primitif hidup. Tindak balas ini mungkin juga timbul sesekali jika berhadapan dengan bahaya.
Walau bagaimanapun, hari ini, tindak balas fight or flight ini mungkin timbul banyak kali sehari – kesesakan lalu lintas, mengejar tarikh akhir tugasan, menyatukan kewangan, menghadapi masalah keluarga, perhubungan tidak menyenangkan dengan rakan-rakan, dan sebagainya.

Lemah
Kesemua ini mengakibatkan penyakit kardiovaskular dan sistem imun yang lemah yang menjadikan individu mudah mendapat penyakit degeneratif dan berjangkit.
Jadi, untuk mengurangkan dan menentang stres, anda haruslah ada kemahuan untuk menukar pemikiran anda dan mula mengamalkan kehidupan yang sihat. Banyak khidmat, produk dan peluang yang terdapat pada hari ini hanya untuk melakukan itu sahaja.

Ubat alternatif menawarkan banyak strategi yang berfaedah untuk mengurangkan stres dan kesannya.
Akupunktur, tindak balas bio, meditasi, pengimejan berpandu, dan kaunseling gaya hidup, juga program diet dan pemakanan, memakan herba dan bersenam adalah sangat disyorkan untuk menyumbang ke arah kesihatan yang lebih baik. Humor juga adalah pengurang stres yang hebat dan penawar kepada kekecewaan. Ketawa melegakan ketegangan. Malah, kita sering ketawa paling kuat apabila kita berasa sangat tertekan.

Perubahan pemikiran dan mencari peluang yang lebih baik untuk kehidupan yang lebih kaya dan lebih sihat mungkin dianggap berbaloi untuk dipertimbangkan. Sama ada kekayaan atau kesihatan, kebanyakan orang salah faham bahawa mereka dengan mudah menerima kesedaran yang terhad yang mengelilingi mereka. Banyak buku yang membantu diri sendiri dan buku berkenaan kesihatan, yang boleh membawa pendedahan hebat kepada kehidupan yang lebih sihat dan lebih berjaya terdapat di pasaran.
Menangani stres adalah suatu hal yang sememangnya mudah.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: